torsdag, juli 8

Vin Religion och Hemlösa

Är så fruktansvärt trött på människor som kan sitta i en soffa över några glas vin och påstå att människor inte har valmöjligheten att i stor utsträckning välja över sitt eget liv. Som kan säga att det är andras fel om man råkar illa ut och det är någons mammas 'fel' om man lyckas ta sig ur det. Kom igen, ge dig själv lite cred. Som människa klarar du mer än du tror och du ska inte alltid tacka din mamma för att du är vid liv idag. Du borde kunna se på dig själv och säga, fan va bra jag är som klarade av att vända mig till den ena eller andra personen som hjälpte mig ur vaddetnukantänkasvarasomvardåligt. Men kom inte och säg att människor inte har ett val. Jag säger inte att du en morgon vaknar upp och får en blankett framför dig med en röd ruta att fylla i eller en blå. Nej. Det är inte ett sådant val jag syftar på. Jag syftar på det val du gör varje dag, om och om igen, destruktivt, produktivt eller effektivt. Oavsett vad du gör, medvetet eller omedvetet så är det alltid du som gör det valet. Kom inte och säg att det är grupptryck eller andra faktorer. För utifrån de situationerna har du också möjligheter att göra val återigen.

Man gör ett val varje dag, varje sekund i sitt liv. Man väljer att tro på saker, göra saker och man väljer att Inte göra saker och Inte välja saker. Att inte göra val är också ett val. Dessutom tycker jag inte man ska förutse att människor med åsikten nedskriven ovan är tagen ur luften, från en människa som inte vet vad hon pratar om, som har levt ett skyddat och lyckligt liv i en röd stuga med vita knutar. Då har du gjort ännu ett fel val idag.

Tack för mig.

-Tankar efter en lugn onsdagskväll med olugna diskussioner ang. beroende, hemlöshet och religion. Som gjort för denhär bloggen.

Inga kommentarer: