söndag, december 7

Advent no. 2

Satt och lyssnade på en mycket intressant diskussion i lunchrummet härom dagen. Medarbetare X hävdar att det är fel att bära päls. Hon anser sig ha rätt att kasta färg (?) på vem som nu må gå gatan ner i sin pälsbeklädda kreation och hon anser sig tycka det är helt korrekt att förstöra annans egendom. Till saken hör även att X är i tjugoårsåldern och har minst två råttor som husdjur. Bör läggas in i bedömningen.
...Hur i helvete kan en människa tycka det är rätt att förstöra någons kläder på det där viset. Bara för att det handlar om möjligen ytlighet och trend ska man ha rätt att generalisera och säga att all päls är dåligt.

För mig kan hända att det är viktigt med det estetiska, men med det innebär det inte att jag vill utesluta insidans viktighet. Det kan även vara så att jag redan har skapat min bild om X och dennes åsikter tack vare hennes val av såväl husdjur som frånsägelse att inte borsta håret på morgonen (tycks gå en trend i just detta på jobbet). Som Anaïs Nin sa; Vi ser inte saker som de är, vi ser de som vi är.
...Men har hon rätt att säga sitt har jag rätt att säga mitt. Väl vid bordet i lunchrummet yttrade jag mig inte ett endaste ynka knyst, jag satt förundrad av naiviteten som flödade och åt tyst min frukostmacka med ost och paprika på.

Tycker det är oförskämt korkat att tro att man har rätt att göra saker med andra och andras ägodelar. Om så bara materiella. Det har ingen som helst betydelse att det är päls eller en petite nyckelring.

Medarbetare X hävdade dock att så länge det var kaninpäls gick det bra, "det finns ju dem som äter kanin". Och av just den anledningen blev det försvarbart. Vips.
...Men om man då ska hårddra det och gå in på samma linje som X, den idiotiska radikala djurvännens väg, då kan man fråga sig om det verkligen är ok att äta kanin när det finns så mycket annat i världen man kan tugga på. Vad sägs som rötter och pinnar från skogen eller ett och annat blad från en kronärtskocka. Smarrigt. Låt då bli de stackars kaninerna. Nån måtta får det vara. Selektiv aktivistfason.

Puckon finns det gott om.

Inga kommentarer: