fredag, oktober 19

Babbel

Varför är det händelsevis så att matematiker anses bättre än andra. Människor vars hjärna använder rätt halva höjs till skyarna och har till och med ett nationellt skolsystem uppbyggt efter sig. Hur kan det komma sig att formler, för längesedan redan uträknade av andra, kan komma att ha en så stor betydelse för oss. Svaren finns där redan, allt är bestämt och räknat på. Allt du behöver göra är att använda dig av rätt metod, allt för att komma fram till något någon redan räknat ut åt dig. Himla enkelt egentligen. Hur kommer det sig att det värdesätts mer än annat.

Religion är ett återkommande inslag i mitt lilla
ego-forum. Det slog mig just att hur ogillande till fenomenet jag än må vara
intresserar det mig desto mer. Det är fascinerande hur en hel värld kan byggas
upp och raseras gång på gång på grund av något så enkelt som det från första
början var tanken att bli. Dessvärre inser även jag det invecklade i det
hela och det är där fascinationen ligger. Detta enda, helt och hållet byggt på
människors tankar och tro, som för miljontals människor för samman och
splittrar, hur är det möjligt.
...Mina
tankar är inte fria nog att vilja tro på något. Men det stimulerar.


Ta religion eller samhällskunskap som exempel. Där finns inte mycket svar att använda sig av och inte heller några formler att utnyttja. När någon lyckas bra inom de kategorierna borde väl ändå det belönas högre. Eller åtminstone likvärdigt. Där har man inga mallar att gå efter, man får helt enkelt lita på sin egen slutledningsförmåga. Där arbetar man själv och använder sig av sina egna erfarenheter, och världens. Är det inte lite bättre ändå. Man kan inte fuska och kolla i facit. Det blir vad det blir och det är lite där fascinationen ligger. I alla fall för mig. Jag beundrar den förmåga och jag tycker det är orättvist att det har ett mindre värde.
...Ja, jag är en samhällstjej. Matematik har aldrig varit min starka sida (lätt underdrift) och jag kanske låter aningen bitter. Men sanningen är inte långt ifrån min åsikt. Helt objektiv är jag inte. Det är sant. Men vad kan jag säga. vi är alla själviska. Det tycker jag vi ska ha cred för.

Tjolahopp/ babblaren

Inga kommentarer: