torsdag, november 29

Fisförnämsta fröken

Å ena kanten kan jag förstå hur människor skickar vidare kedje-email. Vissa människor. De ointelligenta och empatifulla. Helt förklarligt. Men ack en sådan dålig kombination med tanke på alla dessa email samt meddelanden i alla världens vardagsforum. Där de som regel inte är sanna. Ändå skickar ointelligenta och snabbtänkta människor vidare dessa. Snabbtänkta just eftersom de tänkte mycket lite och handlar mycket snabbt och vips så sitter man där men tjugo vidaresända meddelanden för att man så hemskt gärna vill rädda livet på sjuåriga Amy Bruce. Typ.

Och åt andra hållet, åt den sidan som handlar om någonting annat, vill jag bara klaga på rök. Ta inte illa upp Emmy. Du har inte jobbat tillräckligt mycket i dina dagar så det rör inte dig. Det handlar om alla andra, som röker och jobbar. Rökning på betald arbetstid är inte okej om man har en massa andra saker man ska göra.
...Ta gårdagen som exempel. Vikarie som jag är, på dagis och allt, möttes jag av ännu en vikarie på avdelningen där jag var. Rätt som det var kilade hon iväg för att "göra något". Och där stod vi andra med femton gnälliga ungar. Måste jag säga att hon luktade rök när hon kom tillbaka?

Hur i hela friden (har försökt byta ut svordomarna, med tanke på min nuvarande karriär) kan man tycka det är okej att komma tillbaka och stinka rök. Mitt ibland en hög treåringar. Kan man dessutom med att säga till att man "bara" ska gå iväg för att röka mitt på arbetstid och lämna sina medarbetare i skiten (ordagrannt) är det mer förbryllande från min sida sett. Hur kan man tycka att man besitter rätten att arbeta mindre än de andra. Hur kan man tro att någon innerst inne menar det när de svarar "ja visst, det är lugnt!". Det borde inte få vara godtagbart i någon arbetsmiljö där det stör uppgifterna.
...Att rökning är ett beroende är jag väl medveten om. Men kan man inte sköta sina arbetsuppgifter som en ickerökare borde man inte kunna jobba. Se på rullstolsbundna eller benlösa. Inte fan spelar det fotboll med Zlatan i landslaget. Varför? Jo, av just den anledningen. De skulle kräva en hel jävla massa mer arbete från medspelarna (jaha där sket det sig med svordomarna).

De allra allra flesta i den här världen började röka för de trodde det var tufft. Det var den globala sanningen. Men när man flera år efter den där gymnasiala tuffhetstiden fortfarande inte slutat röka måste man alltså säga att man fortfarande tycker det är tufft. Kan man verkligen vara så ignorant att man inte inser att det är konstigt. Rökning är konstigt. Eller klassikern- Jag kan sluta när jag vill. Den är bara rolig. Ha ha.

Jesus Oh What A Wonderful Child..tra..lala..laa..Ha Ha, där också..

Inga kommentarer: