söndag, december 2

Halleluja

Jag skrev och jag skrev och jag skrev. Men ärlig talat. Jag orkade inte mer, blev förvirrad av alla mina bra tankar och rörde ihop allt till en enda stor härlig gryta. Så jag tog bort det.

Vad det handlade om? Ja, vad tror du. Religion. Så klart. Och jag är trött på det. Jag kan inte för hela mitt hjärta och högra fot förstå hur intellektuella människor världen över tror. Hur de kan dra något sådant banalt över sin skugga och förstöra sin personbild på detta vis. Vissa anser att en religiös tro får dem att tillhöra något. Jo, tack. Men enligt mig tillhör de bara den skitstora skara av ointelligenta varelser som låter sig luras in i en saga som inte ens har ett lyckligt slut. Vad är det för kul saga kan man fråga sig.

Med andra ord, religion har jag svårt för. Jag är inte uppvuxen med det och jag döpte mig som sjuåring för att få en massa presenter. Jag är inte ens konfirmerad. Man skulle kunna trycka ner mig som sjuåring i strävan efter materiella ting och därmed förklara mig som en mycket dålig människa just därför. Men jag vet inte, tänker inte gå så djupt inom etiken att jag vill dra det vidare.

Faktum kvarstår, jag blir irriterad på religion. Det fascinerar mig hur stor slagkraft det haft. Men om sanningen ska fram irriterar det mig. Jag blir trött på fundamentalister som ska hedra sin religion till höger och vänster, upp och ner,som tar till sin religion som försvar och som gör märkliga saker i trons namn.
...När det går så långt att religiösa samfund uppkommer rent genom personlig vinst har det någonstans på vägen gått för långt. Förlåt Ron Hubbard men du var en smart idiot du. Det är patetiskt och jag tycker synd om de som fastnat i hoppet om att tron ska rädda deras syndiga själar. Det är allt det går ut på, skuld. Skuld får människor att böja sig inför de större och mäktiga i tron om att bli frälsade.

Fan nu blev det långt och snurrigt i alla fall. Inte meningen. Ni vet vad jag tycker. Jag är bäst och det är inte du. Nej, men skämt långt åt sidan, när man tänker på det riktigt riktigt mycket inser man vilken egendomlig värld vi lever i. Helt galet.
...Skulle vilja ha lite motstånd. Det är så lätt att sitta här och slänga ur sig spydigheter om ett ämne när man inte har någon att försvara sig emot. Tråk.



Tack för att du lyssnat.



En sann fundamentalist i härlig kristen anda.

Inga kommentarer: