torsdag, april 30

Självälskning

Jag inser att jag har privilegiet att vara en materialistisk, bortskämd, svensk flicka. Det grundar sig i gemförelsen mellan nationaliteter, som jag för tillfället har en hel bunt olika runt om mig, och i synen på levnadsstandard.

Vi har våran källsortering, våra parker, allas vårt Uppdrag Granskning och våra höga skatter. Varför. För att vi är bildade människor som känner ansvar. Sen att man kan klaga på att bensinpriset är för högt eller att statet rövar bort en massa nollor på din lön, visst. Men trots det är vi inners inne smarta nog att inse varför.
...I Holland är det tydligen bara knarkare och knäppgökar som är uteliggare. Varför skulle man annars vara det. Den åsikten råkade jag överhöra tidigare ikväll. Intelligent. I USA är de så pengakåta att de får tunnelseende och bidrar till en ekonomisk undergång (vilket de lätt skulle kunna göra om igen om några år, för då har de säkerligen bytt bank vd och han vill också stå med i tidningen) och i Italien har de inte ens ekonomipack på cornflakespaketen. Ni förstår problemet.

Hittils har jag bara sett fördelar med Sverige. Det är facinerande hur I-länder kan vara så olika. Men det är klart, Italien har glidit på en räkmacka. Om jag haft lika många kyrkor och konstnärer i min trädgård hade jag också kunnat leva på turismen resten av livet. Hade min trädgård dessutom varit inglasad hade jag kunnat odla vindruvor också och vi vet alla vad man kan göra av vindruvor (russin!). Poängen med det hela är att Sverige inte lever på besökare på samma sätt som Italien. Vi höjer standarden för vår egen del och inte för någon annans. Med det menar jag inte att italienarna höjer standarden ens för turisterna, det vill jag inte påstå. Här, i stöveln som jag lever i nu känns det som om hela stan är fylld med lantisar som bara råkat flytta in i lägenheter.
...Att ens gå in på italienska män tänker jag hoppa helt, det enda jag kan säga där att de verkligen visar vart ribban ligger när det gäller intelligensnivån. Jag förstår hur en fotbollsägande och multirik gubbe kan leda landet. Ungefär som jag förstår hur amerikanarna valde George W. Bush. Människor söker sig till någon de känner samhörighet med och ser upp till. Vilket är skrämmande i båda exemplen.
...Visst det här landet är säkert förbluffande vackert när man kommer ut på landsbygden och luften är frisk vid havet. Men ärligt talat, vem vill bo på landet och luften i Askim är inte skit den heller.

Så vad jag vill ha sagt nu när jag sitter här och kräks ur mig en massa fördomar om andra länder och sanningar om mitt eget, är egentligen bara att skillnaden på medvetenhet är så enorm att jag blir mörkrädd. Många människor jag träffat här är väldigt blinda för hur det ligger till och varför det ligger till. Jag säger inte att jag vet, men jag säger att bara för att jag inte låtsas vara någon holländsk hippie innebär det inte att jag tror jag är bättre än någon annan. Eller jo, kanske lite. Jag är trots allt svensk och jag får gratis utbildning.

Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bosätta mig här, för mig är detta en semesterort. Ungefär som våran sommarstuga i Varberg. För er som inte vet är den både utan el och vatten. Jättehärligt ett par veckor under sommaren, men det räcker.
...Sen vet jag att Emmy saknar mig massa också. Hon kommer läsa detta och tycka jag är insanly smart. Allt är i sin ordning med andra ord.. Puss på dig älskling.

Inga kommentarer: